Vragen en antwoorden

Hoeveel geld kan ik per week besteden?

Dat is voor iedereen anders. Als je bij LindeBudget komt, rekenen we precies voor je uit hoeveel je per week kunt uitgeven. Dat noemen we je leefgeld. Je leefgeld storten we elke week op je leefgeldrekening.

Wat moet ik doen als ik iets duurs wil kopen?

Soms moet je iets duurs kopen . Bijvoorbeeld een nieuwe winterjas of nieuwe schoenen. Of een nieuwe koelkast of televisie. Overleg dan eerst met je budgetbeheerder. Als er genoeg geld op je beheerrekening staat, maakt hij het geld over naar je leefgeldrekening.

Wat is een beheerrekening?

Een beheerrekening is een speciaal soort bankrekening, waarop je salaris/uitkering wordt gestort en waarvan je vaste lasten worden betaald. De beheerrekening staat wel op jouw naam, maar je kunt er zelf niet mee betalen.

Je beheerrekening kun je via internet (‘Mijn kasboek’) bekijken. Zo weet je altijd precies wat er is binnengekomen en wat er is betaald.

Wat is een leefgeldrekening?

Je leefgeldrekening is je bankrekening waarmee je zelf kunt betalen en geld opnemen met je PIN-pas. Elke week stort LindeBudget je leefgeld op je leefgeldrekening.

Je kunt je leefgeldrekening raadplegen via ‘Mijn kasboek’ op internet.

Hoe weet ik of mijn uitkering al binnen is?

Je uitkering wordt gestort op je beheerrerekening. Via internet kun je je beheerrekening altijd bekijken. Zo weet je altijd precies wat er is binnengekomen en wat er is betaald.

Kan ik rood staan?

Nee. Op je leefgeldrekening kun je niet rood staan. Je kunt dus niet meer uitgeven dan er binnenkomt.

Wat moet ik doen als ik een rekening moet betalen?

Als je een rekening krijgt van bijvoorbeeld de tandarts of de zorgverzekering, moet je die zo snel mogelijk doorsturen of afgeven aan je budgetbeheerder. Deze neemt de rekening dan in behandeling.

Wat moet ik doen als ik een bekeuring of een aanmaning krijg?

Bekeuringen moet je zelf betalen. Als je niet genoeg geld op je leefgeldrekening hebt, dan moet je contact opnemen met je budgetbeheerder.

Let op: betaal je bekeuringen altijd op tijd! Of neem direct contact op met je budgetbeheerder. Als je te lang wacht, moet je nog veel meer betalen.

Hetzelfde geldt voor aanmaningen, incasso’s  en brieven van deurwaarders. Neem direct contact op met je budgetbeheerder!

Is LindeBudget verbonden aan een zorginstelling?

Nee, LindeBudget is onafhankelijk en zelfstandig. Lindebudget is ontstaan als aanvulling op de woonbegeleiding van LindeZorg, voor zelfstandig wonende cliënten met een verstandelijke en/of psychische beperking. De medewerkers van LindeBudget hebben zodoende met deze cliënten veel ervaring. Sinds 2013 is LindeBudget geheel zelfstandig en werken we ook voor andere cliënten.

Werken jullie anders dan andere bureau’s?

LindeBudget werkt altijd intensief samen met andere betrokken hulpverleners en instanties. Dat is belangrijk omdat financiële problemen een grote impact hebben op alle levensterreinen. Alleen gezamenlijk kunnen we stabiele oplossingen realiseren.

Wie kan bewindvoering aanvragen?

Bewindvoering aanvragen moet bij de kantonrechter. U kunt het zelf doen. Het kan ook door uw familie, een zorgverlener of de gemeente. U kunt ook ons vragen het voor u te regelen.

Wanneer stopt de bewindvoering?

Bewindvoering stopt als het niet meer nodig is. Dat beoordeelt de kantonrechter; meestal bij de jaarlijkse verantwoording door de bewindvoerder. Maar het kan ook tussendoor.

Wat moet ik doen als ik ontevreden ben of een klacht heb?

Als u ontevreden bent over LindeBudget of over een medewerker, dan vragen wij u dat aan ons te laten weten. Hopelijk vinden we dan samen een goede oplossing. Als dat niet direct lukt, kunt u terecht bij onze cliëntenraad of een officiële klacht indienen. Ons klachtenreglement is te vinden op de website van De Linde. Klik hier voor de website van De Linde.
© 2019 Budgetbeheer De Linde | Website Studio Typo Dynamo | Inloggen webredactie